trwa ładowanie paska...
23-07-2019, 05:10:00 *
Aktualności:
Wybierz jezyk:
 
   Forum   Regulamin Zaloguj się Rejestracja   Tagi
Strony: 1   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Nawigacja za pomocą słupków oddziałowych  (Przeczytany 2063 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przeglądają ten wątek.
wjp
Opinii: (0)
Świeża krew
*
Offline Offline

wiadomości: 5




Ignoruj
« : 25-02-2019, 20:46:57 »

Witam,
poczyniłem taki opis, jak wykorzystać leśne słupki oddziałowe do wyznaczania kierunków i ogólnie do nawigacji w terenie. Macie jakieś doświadczenia z takim poruszaniem się po lasach?

Jest to tekst wpisu z mojej strony www. Wyciąłem niektóre niepotrzebne na tym forum fragmenty, więc jeśli kogoś zainteresuje przeczytanie całości ze wszystkimi zdjęciami to udostępnię link


Co to są oddziały leśne i słupki oddziałowe?
Większość lasów w Polsce należy do Lasów Państwowych. Ich podstawową jednostką są leśnictwa. Każde leśnictwo jest podzielone na ponumerowane oddziały leśne. Przypomina to szachownicę, której każde pole to osobny fragment lasu. Oddziały leśne mają kształt prostokąta chyba, że nie pozwala na to ukształtowanie terenu albo linia lasu. Na mapie widać to pod postacią siatki przecinających się linii. Linie pionowe najczęściej biegną z północy na południe, a czasem z północnego zachodu na południowy wschód. Natomiast w terenie te linie oznaczają drogi leśne lub pasy wyciętych drzew. Każdy oddział ma swój numer, który widnieje na słupku oddziałowym, który jest wbity w ziemię w lewym dolnym rogu oddziału. Najlepiej przedstawia to po prostu mapa lasu z zaznaczonymi oddziałami.

Numeracja oddziałów wzrasta ze wschodu na zachód. Gdy las się kończy, numery biegną od nowej linijki.
Poza mapą siatka oddziałów jest również widoczna w terenie. Najczęściej są to przecinające się drogi leśne. Na skrzyżowaniach tych dróg zauważyć można słupki oddziałowe, które informują o numerach oddziałów, które ze sobą sąsiadują.

Poniższy fragment mapy przedstawia oddziały 56, 57, 58, 59 (numery zaznaczone na czerwono). Niebieskie linie to granice oddziałów, czyli przecinające się drogi. Obok skrzyżowania tych dróg stoi słupek oddziałowy – żółty kwadrat. Jego położenie nie jest przypadkowe. Słupki oddziałowe zawsze znajdują się w lewym dolnym rogu każdego oddziału. Co więcej numery na słupku zawsze są zwrócone w stronę odpowiedniego oddziału.

http://jakprzetrwac.pl/wp-content/uploads/2019/02/jak-przetrwa%C4%87-s%C5%82upki-oddzia%C5%82owe-10-724x1024.jpg
Nawigacja za pomocą słupków oddziałowych

Położenie słupka w lewym dolnym rogu oddziału.

http://jakprzetrwac.pl/wp-content/uploads/2019/02/jak-przetrwa%C4%87-s%C5%82upki-oddzia%C5%82owe-11.jpg
Nawigacja za pomocą słupków oddziałowych

Numer na słupku skierowany jest w stronę właściwego oddziału.


Słupki oddziałowe pomocne w nawigowaniu.
Jak wspomniałem wcześniej, narysowane na mapie pionowe linie oddziałów przebiegają najczęściej w kierunku północ-południe. Czasem jednak są one lekko przekrzywione tak, jak jest to pokazane na mapce powyżej. Najważniejsze jest jednak to, że granice oddziałów są z reguły liniami prostymi. Dzięki temu, jeśli przemieszczamy się po lesie wzdłuż oddziałów, to idziemy po linii prostej. Jest to bardzo przydatna informacja z punktu widzenia osoby, która na przykład zabłądziła w lesie i nie wie, w którą stronę pójść. Wtedy najlepiej iść prosto przed siebie aż w końcu wyjdziemy z lasu.

Dodatkowo jeśli wiemy, że powinniśmy iść mniej więcej na północ (bo na przykład zostawiliśmy samochód na parkingu leśnym i poszliśmy mniej więcej na południe od szosy), to wówczas sprawa jest dodatkowo ułatwiona. Podążamy zgodnie ze słupkami w kierunku północnym, aż dojdziemy do szosy (lub punktu, który zapamiętaliśmy), a potem już znaleźć samochód to nie będzie większy problem. Warto dodać, że lasy w Polsce nie są bardzo rozległe. Jeśli się zgubimy to w najgorszym przypadku będziemy musieli iść kilka (maks. kilkanaście) kilometrów, aby znaleźć drogę asfaltową lub miejscowość.

Jak wyznaczyć północ?
Każdy słupek oddziałowy ma namalowane 4 numery na 4 bokach. Na zamieszczonych powyżej mapach widać, że numeracja przebiega roznąco ze wschodu na zachód. Kiedy skończy się las, numeracja schodzi o linijkę niżej i znów biegnie ze wschodu na zachód. Kiedy znajdujemy się na skrzyżowaniu oddziałów mamy na 4 numery oddziałów. Północ wyznaczają 2 najmniejsze numery widoczne na słupku. Dzieje się tak dlatego, że są to numery z „wyższej linijki” (na mapie oddziałów), która leży bardziej na północ.

Trzeba pamiętać, że ta zasada się sprawdza się bardzo często, ale nie zawsze. Bo nie zawsze granice oddziałów przebiegają równo w linii północ-południe.

Utrudnienia w nawigacji.
Nawigacja w oparciu o słupki oddziałowe może być niekiedy problematyczna. Zdaża się, że numery sąsiadujęcych ze sobą oddziałów mają zupełnie inne numery. Dzieje się tak, ponieważ graniczące ze sobą oddziały mogą należeć do różnych obrębów lub nadleśnictw. Jeśli próbujemy wyznaczyć kierunki świata, to w takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem będzie pójście w którąkolwiek stronę do następnego słupka. Jeśli przy kolejnym słupku powtórzy się ta sytuacja, to znaczy, że przemieszczamy się wzdłóż granicy odbrębów/nadleśnictw. Następnie powinniśmy pójść w lewo lub prawo, aby wejść wgłąb leśnictwa. Kiedy dojdziemy do kolejnego słupka, numeracja powinna umożliwiać wyznaczenie północy.

Należy również pamiętać, że słupki oddziałowe pozwalają wyznaczyć kierunki świata tylko orientacyjnie. Nie zawsze granice oddziałów przebiegają w liniach północ-południe i wschód-zachód. Nie jest więc to precyzyjny wyznacznik azymutu. Ta metoda daje możliwość poruszania się w linii prostej na względnie długim dystansie. Aby zminimalizować ryzyko błądzenia po lesie warto połączyć tę metodę z innymi. Na przykład warto mieć na horyzoncie punkt orientacyjny, do którego chcemy dojść, a kiedy między drzewami będzie on niewidoczny, można poruszać się za pomocą słupków.

Kiedy zdecydujemy, że chcemy nauczyć się nawigować wykorzystując słupki oddziałowe, warto wyposażyć się w dokładną mapę z zaznaczonymi oddziałami leśnymi. Mając taką mapę wyruszymy w las i na każdym skrzyżowaniu będziemy wyszukiwać słupka oddziałowego. Porównamy namalowane na nim numery z widocznymi na mapie. W taki sposób bardzo szybko zauważymy prawidłowość oznaczeń i kolejne wyjścia w las obejdą się bez ciągłego zerkania na mapę lub kompas.

Na stronie Banku Danych o Lasach https://www.bdl.lasy.gov.pl/portal/mapy dostępna jest mapa Polski z zaznaczonymi wszystkimi oddziałami leśnymi. Wystarczy wybrać interesujący nas obszar i pobrać fragment takiej mapy do druku. Jest również dostępna mobilna wersja tych map w aplikacji o nazwie mBDL dostępnej na urządzeniach z systemem Android oraz iOS.

Słupki oddziałowe są dobrym uzupełnieniem wiedzy z zakresu wyznaczania kierunków i nawigacji. Dlatego warto znać tę metodę, aby szybko się odnaleźć, gdy zabłądzimy lub potrzebujemy dokładnie określić, w którym miejscu na mapie się znajdujemy. Co ważne metoda ta jest skuteczna we wszystkich lasach państwowych w całej Polsce.

http://jakprzetrwac.pl/wp-content/uploads/2019/02/jak-przetrwa%C4%87-s%C5%82upki-oddzia%C5%82owe-5.jpg
Nawigacja za pomocą słupków oddziałowych
Zapisane
hendaye
Opinii: (0)
Zaawansowany użytkownik
****
Offline Offline

wiadomości: 276




Ignoruj
« Odpowiedz #1 : 25-02-2019, 22:55:45 »

przeczytałem tytuł i obejrzałem ostatni obrazek. tekst pośrodku zbędny.
słupki są i mają numerki; do kompletu potrzeba sztabówki i jazda.
tak samo można nawigować wg słupków granicznych; można też brać namiary na góry, na linie elektryczne, na drogi, linie kolejowe i co tam jeszcze jest narysowane na mapie. można brać namiary na odchodzące drogi - zazwyczaj kąty zejścia dróg są wiarygodne, nawet na 1:100 000. można z poziomic odczytać rzeźbę terenu i tak określić położenie. można też iść według strumieni. w górach szczególnie wdzięczne jest chodzenie strumieniami, przynajmniej zawsze gdzieś się dojdzie
---
z resztą, nawigacja w terenie nie różni się od nawigacji na morzu - trzeba wiedzieć, skąd się wyrusza i kontrolować trasę. w sumie nieczęste są przypadki, gdy ląduje się na spadochronie i trzeba się odnaleźć w głuszy.
kontrolowanie trasy to pilnowanie, gdzie się jest, ile się przeszło, branie namiarów na słońce, żeby mniej więcej kontrolować kierunek bez patrzenia co chwila na busolę (np. muszę mieć słońce za lewym uchem, po godzinie kontrolujemy słońce etc.). mówię oczywiście o busoli i mapie. na gps się nie znam, z resztą nie wierzę w baterie, wolę pole magnetyczne ziemi. gps używam tylko do pomiaru wysokości, czwarty wymiar czasem się przydaje.

« Ostatnia zmiana: 25-02-2019, 23:42:27 wysłane przez hendaye » Zapisane
wjp
Opinii: (0)
Świeża krew
*
Offline Offline

wiadomości: 5




Ignoruj
« Odpowiedz #2 : 26-02-2019, 08:46:43 »

Masz rację. Ale napisałem ten tekst z myślą o tym, że nie ma się mapy. żeby wykorzystać same słupki, aby poruszać się w linii prostej. I zdaje sobie sprawę, że nie jest to jedyna metoda nawigacji, tylko warto wykorzystywać kilka na raz 🙂
Zapisane
petelicki
Opinii: (26)
Ekspert
*****
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Miejsce pobytu: Poznań
wiadomości: 1021





Ignoruj
« Odpowiedz #3 : 26-02-2019, 09:34:50 »

Fajny artykuł, dzięki.
Zapisane
Barton_
Opinii: (0)
Uciszony
Aktywny użytkownik
***
Offline Offline

wiadomości: 106




Ignoruj
« Odpowiedz #4 : 26-02-2019, 11:02:12 »

W lesie, w którym słupki są widoczne nie ma problemu z nawigowaniem i bez słupków.
Jak jest gęste poszycie i słupki się pochowały przed wzrokiem to nie na wiele się to przyda.
Zapisane
Barton_
Opinii: (0)
Uciszony
Aktywny użytkownik
***
Offline Offline

wiadomości: 106




Ignoruj
« Odpowiedz #5 : 26-02-2019, 11:02:32 »

Dubel do skasowania. Przeglądarka płata figle.
« Ostatnia zmiana: 26-02-2019, 11:04:06 wysłane przez Barton_ » Zapisane
wjp
Opinii: (0)
Świeża krew
*
Offline Offline

wiadomości: 5




Ignoruj
« Odpowiedz #6 : 26-02-2019, 13:37:41 »

W lesie, w którym słupki są widoczne nie ma problemu z nawigowaniem i bez słupków.
Jak jest gęste poszycie i słupki się pochowały przed wzrokiem to nie na wiele się to przyda.

Jeśli poruszamy się jakąś drogą to i w gęstym poszyciu można przeszukiwać okolice skrzyżowań. Lepsze to niż mech na drzewie. No chyba że śnieg zasypie wszystko, to wtedy lipa 
Zapisane
Barton_
Opinii: (0)
Uciszony
Aktywny użytkownik
***
Offline Offline

wiadomości: 106




Ignoruj
« Odpowiedz #7 : 26-02-2019, 18:53:36 »

Pchanie rąk w jeżyny, maliny, komary i kleszcze nie jest rozsądne.
Jest tyle sposobów na orientację w terenie i nawigację, że można nie wystawiać się na ryzyko bez powodu.
Zapisane
regent
Opinii: (10)
Ekspert
*****
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Miejsce pobytu: Lublin
wiadomości: 1939





Ignoruj
« Odpowiedz #8 : 27-02-2019, 07:39:57 »

Pchanie rąk w jeżyny, maliny, komary i kleszcze nie jest rozsądne.
Jest tyle sposobów na orientację w terenie i nawigację, że można nie wystawiać się na ryzyko bez powodu.

Rozjebałeś system  Niezdecydowany
Zapisane

Wszyscy, którzy napotykają w górach człowieka pracującego, popadają w swego rodzaju zakłopotanie, gdyż dostrzegają niestosowność własnego zajęcia.
tomking
Opinii: (18)
Ekspert
*****
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiek: 48
Miejsce pobytu: Katowice
wiadomości: 2254





Ignoruj
« Odpowiedz #9 : 27-02-2019, 13:43:56 »

Rozjebałeś system  Niezdecydowany

Nie po raz pierwszy 
Zapisane

Rzeczą ważniejszą od wiedzy jest wyobraźnia.
wjp
Opinii: (0)
Świeża krew
*
Offline Offline

wiadomości: 5




Ignoruj
« Odpowiedz #10 : 27-02-2019, 22:03:28 »

Wiem, że są inne sposoby. Ale opisałem ten i może jednym się przyda a drugim nie.
Zapisane
hendaye
Opinii: (0)
Zaawansowany użytkownik
****
Offline Offline

wiadomości: 276




Ignoruj
« Odpowiedz #11 : 27-02-2019, 23:49:02 »

Twój opis nie zawiera ostrzeżenia przed ryzykiem: jeżeli zazwyczaj linia oddziałowa idzie N-S, ale czasem NW-SE, to trzeba uprzedzić, że po kilometrze marszu można znaleźć się pół kilometra w bok od spodziewanego kierunku. po trzech godzinach - różnica wyniesie z osiem kilometrów i nadal maszerujemy, nie mając o niej pojęcia jeżeli na dodatek linia oddziałowa - jak piszesz - skręca lekkim łukiem, to już mamy tyle zmiennych, że - wybacz - ale proponowany sposób nawigacji wyłącznie po słupkach, bez busoli, kompletnie się do niczego nie nadaje - zwłaszcza dla nowicjusza.
napisz o tym szczerze, a może uratujesz jakieś istnienie samo nawigowanie po słupkach to za duże ryzyko, żeby przedstawiać je jako pewny sposób orientacji.
---
natomiast słupki na 100% przydają się do czegoś innego: jak po łażeniu w głuszy (np. po takim lesie, jakie są na pomorzu: kilometry sosen bez punktów orientacyjnych) odnajdziesz słupek, to bardzo dokładnie ustalisz pozycję. ale do tego potrzebna jest mapa topograficzna.
pisanie, że same słupki zapewnią orientację to wpuszczanie wędrowców w nomen-omen maliny.
« Ostatnia zmiana: 28-02-2019, 08:31:41 wysłane przez hendaye » Zapisane
wjp
Opinii: (0)
Świeża krew
*
Offline Offline

wiadomości: 5




Ignoruj
« Odpowiedz #12 : 01-03-2019, 14:13:39 »

Twój opis nie zawiera ostrzeżenia przed ryzykiem: jeżeli zazwyczaj linia oddziałowa idzie N-S, ale czasem NW-SE,
Jest w pierwszym akapicie

proponowany sposób nawigacji wyłącznie po słupkach, bez busoli, kompletnie się do niczego nie nadaje - zwłaszcza dla nowicjusza.
Myślę, że dla nowicjusza, który się zgubił w lesie pójście drogą bez busoli, nawet jeśli prowadzi po łuku, i kontrolując kierunek słupkami, jest lepszym rozwiązaniem niż pójście na szagę nawet z mapą i busolą. Bo nowicjusze nie znajo deklinacji Chichot

Dzięki za komentarz
Zapisane
redtwo.m
Opinii: (15)
Ekspert
*****
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
wiadomości: 1429





Ignoruj
« Odpowiedz #13 : 05-03-2019, 18:40:12 »

Takie uzupełnienie https://www.youtube.com/watch?v=POhOkCa3oTo
Zapisane
Strony: 1   Do góry
  Drukuj  
Tagi: google

 
Skocz do:  

Podobne tematy
Temat Zaczęty przez Odpowiedzi Wyświetleń Ostatnia wiadomość
Zegary słoneczne i nawigacja wg. słońca Ogólne « 1 2 3 » McBren 31 6021 Ostatnia wiadomość 07-01-2016, 17:36:40
wysłane przez McBren
Nawigacja piesza - do samochodu Pozostały ekwipunek cosinus 9 1649 Ostatnia wiadomość 19-01-2016, 09:17:10
wysłane przez Abakarow
nawigacja, mapy + kompas Pozostały ekwipunek « 1 2 3 4 » WS95 58 6935 Ostatnia wiadomość 03-03-2017, 14:14:00
wysłane przez philiprvn
Wytyczne TC3-Taktyczna Pomoc Rannemu na polu walki-wytyczne z marca 2016. Pierwsza pomoc rescuER 2 3764 Ostatnia wiadomość 09-07-2017, 15:50:42
wysłane przez Cyrith
Codzienne bieganie w DESANT GROM 39- stawy Ogólne « 1 2 » BF109 22 3585 Ostatnia wiadomość 21-10-2018, 11:33:47
wysłane przez zirkau